Toen ik voor het eerst naar de lagere school ging leerde ik van mijn slechthorende moeder dat ik voor in de klas moest zitten, dat er licht op het gezicht van de juf moest vallen en dat ik naar de mond van de juf moest kijken.
Pas jaren later begreep ik hoe zij mij toen de basisinstructies gaf voor verstaan met gehoorverlies.
Regie
Mijn moeder hielp mij al heel jong en zo leerde ik hoe ik na kan denken en na kan gaan wat ik nodig heb om goed te kunnen verstaan.
Deze stimulans om proactief te zijn en de regie te nemen is een van de bouwstenen geworden van mijn bedrijf Hooridee.
Het geeft inspiratie en nieuwe ideeën om bekende en nieuwe luistersituaties te onderzoeken en de vraag te stellen:
Wat maakt dat ik het hier niet goed versta? Wat is het wat het verstaan belemmerd?
Komt het door:
- Bijgeluiden?
- Omdat mensen door elkaar praten?
- Te veel galm ?
- Te weinig licht?
- De afstand?
- Het volume van de spreker?
Als je nagaat wat de belemmerende factoren zijn kun je uitzoeken welke mogelijke oplossingen er zijn.
Bijvoorbeeld op het gebied van techniek, communicatie, ontspanning of akoestiek.
Zoals nu in deze tijd vol veranderingen zijn er genoeg nieuwe luistersituaties.
- Naar familie en vrienden gaan, op reis gaan, naar ons werk gaan wat zo gewoon was, is nu anders.
- Opeens zijn ontmoetingen en afspraken soms alleen mogelijk via videobellen.
- Hoe ga je mee in deze veranderingen? Hoe zorg je voor wat je nodig hebt?
Video bellen en online werken
Voor online werken of videobellen kun je met deze vragen aan de slag:
Waar loop je tegenaan. Wat is het wat het verstaan lastig maakt. Wat heb ik nodig om goed te verstaan.
Wat ik zelf merk: als de camera uitstaat kan ik het niet goed verstaan, als er veel schaduw op het gezicht van de ander valt kan ik niet goed spraakafzien, veel galm in de ruimte bij de ander geeft veel ruis, als het lang duurt verlies ik mijn concentratie.
Door dit zelfonderzoek wordt heel concreet welke obstakels er zijn. Door creativiteit en inventief te denken en te doen kun je oplossingen bedenken. Zet jouw punten op een rij.
Aandachtspunten:
Met jouw rij met aandachtspunten kun je aan de slag. Wat kun je zelf doen? Welke oplossingen liggen binnen handbereik.
Probeer op een rij te zetten wat voor jou goed werkt voor online afspraken en videobellen.
Bijvoorbeeld:
Ik werk graag met de camera aan, omdat ik het gezicht van de anderen nodig heb om goed te verstaan.
Goed licht in het gezicht helpt voor goed spraakafzien.
Een goede headset met microfoon verbetert het verstaan.
Na 30 minuten wil ik graag een pauze van 5 minuten.
Het leuke is dat iedereen blij is met deze input. Iedereen zegt: “deze ideeën geven ontspanning en het samenwerken wordt zo veel plezieriger”.
Tips
1. Zorg zelf voor een goede headset met microfoon. Als je hoorapparaten hebt zoek uit met welk programma je online het beste verstaat.
2. Onderzoek hoe je je hoorapparaten als headset kunt inzetten.
3. Zoek uit hoe je direct met je smartphone, laptop, IPad, PC kan streamen. Dit betekent dat je het geluid van deze apparaten direct op je hoorapparaten binnenkomt.
Dit kan via ringleiding of Bluetooth. Probeer uit te vinden wat voor jou goed werkt.
4. Voor netwerkbijeenkomsten, onlinetrainingen, webinars of gesprekken met mensen waarvan je niet weet of je ze kan verstaan is een schrijftolk een waardevolle optie.
5. Probeer nieuwe ideeën en nieuwe techniek eerst met bekenden uit. Zo word je handig en vertrouwd met de nieuwe ontwikkelingen.
Dit stap voor stap uitzoeken is waardevol om ook met anderen te delen en te bespreken of om aan een audicien of hoorcoach voorleggen.
Zo kom je als je belemmeringen gaat bestuderen uit op nieuwe mogelijkheden en vergroot je je eigen kansen en perspectieven.
Dit geeft energie en zelfvertrouwen. Dit is empowerment
Maandblad 1-2020, SamenHorenD, auteur Wendelina Timmerman, https://hooridee.nl/